Kært barn har mange navne
Det var Viggo Einfeldts 13-årige datter, der fik lov til at navngive den nye seng. Hun lod sig inspirere af Salmonsens Leksikon og gudinden Juno, der bliver beskrevet som den guddommelige beskytter af kvindens liv som hustru og moder.
Den ældre generation husker Sebra Sengen som ’Lille Per Sengen’, da den nærmest opnåede kultstatus af at optræde i de folkekære Far til Fire film. Fra start 00’erne fik sengen sit comeback, og for nybagte forældre var det sengen, man skulle have på børneværelset. På det tidspunkt var sengen ikke i produktion, så de originale senge var i høj kurs på bl.a. DBA.
Den dag i dag er sengen stadig populær, når kommende
forældre indretter børneværelset. Det skyldes ikke blot funktionaliteten, men også Sebra sengens ikoniske udtryk og smukke design, samt den tryghed den gennemtestede kvalitet giver forældrene.
Viggo Einfeldt
Viggo Einfeldt var bygningsarkitekt med egen tegnestue. Ligesom arkitekter som Arne Jacobsen og Flemming Lassen var det dengang naturligt også at tegne møbler til de bygninger, man satte i verden. Viggo Einfeldts forretning var en driftig en af slagsen lige indtil den tyske besættelse af Danmark satte det meste byggeri i stå. Den dygtige arkitekt måtte derfor tænke i nye baner, hvis hans forretning skulle overleve.
At det netop blev udviklingen af en ny barneseng som Viggo Einfeldt kastede sig ud i skyldtes, at ingen andre senge på markedet hidtil havde taget højde for barnets sikkerhed. At konstruere et nyt og sikkert kvalitetsprodukt, der tilmed var smukt og funktionelt, blev derfor Viggo Einfeldts vigtigste mission.
Sengen, der vokser med barnet
Sengen blev et nøje gennemtænkt designmøbel i høj kvalitet. Formerne var runde og børnevenlige. Farverne var kønne pasteller, og så var der lige den dér genistreg, der gjorde det elskede møbel helt genial – Viggo Einfeldt tegnede nemlig en udtræksseng, der kunne vokse med barnet fra babystadie til det tidlige teenagestadie, hvor sengen kan fungere som sofaseng. Juno sengen blev derfor kendt som sengen, der vokser med barnet – et slogan, der må siges at være helt perfekt.
Salget gik strygende, og det var svært at følge med efterspørgslen, dog primært på grund af den evige mangel på materialer. Salget stoppede i 50’erne men Viggo Einfeldts ikoniske mesterværk lever dog videre i bedste velgående i dag. Sengen er nævnt under kategorien ”Børnekultur” i den danske Kulturkanon, der består af 108 værker, som udgør essensen af dansk kulturarv, danske kunstværker og danske designikoner.